CNADNR, impartita in doua noi companii

September 2, 2016 / By Cosmin Oprea

Guvernul a aprobat miercuri reorganizarea CNADNR in doua noi companii, dintre care una se va ocupa de proiectarea si constructia de autostrazi, drumuri expres si nationale, iar cealalta se va ocupa de inchiderea actualelor santiere si de intretinerea drumurilor construite in Romania.

“Se infiinteaza Compania Nationala de Investitii Rutiere SA (
CNIR), o companie distincta pentru gestionarea infrastructurii rutiere, iar CNADNR se transforma in CNAIR, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere”, a anuntat ministrul Transporturilor, Sorin Buse.

Noua companie CNIR va incepe sa functioneze efectiv din 2017 si se va ocupa de constructia, proiectarea, reabilitarea, modernizarea si repararea autostrazilor pe perioada de garantie tehnica, va construi drumuri expres, nationale, variante de ocolire, va executa lucrari in regie proprie si va asigura dezvoltarea infrustructurii, precum si concesionarea spatiilor de servicii si va incasa lunar de la CNAIR 15% din rovigneta si din tarifele de trecere a podurilor.

In atributiile CNIR vor intra proiecte precum Centura sud Bucuresti, autostrada Sibiu-Pitesti si autostrada Targu Mures-Iasi-Ungheni.

Vechea CNADNR, respectiv CNAIR, se va ocupa de intretinerea drumurilor nationale si de autostrazi, dar va incheia si santierele deschise in acest moment, oricare ar fi ele.

“In momentul in care aceste autostrazi vor fi finalizate se va decide ce se va intampla cu angajatii care lucreaza la aceste proiecte, avand in vedere ca de constructie si proiectare se va ocupa cealalta companie”, a precizat ministrul.

Fostul ministru al Transporturilor Dan Costescu a anuntat inca din luna mai ca CNADNR va fi sparta in doua companii distincte, una destinata investitiilor si contructiei de autostrazi, iar alta specializata pe lucrari de reparatii si mentenanta, pentru o mai buna eficientizare a activitatii.

Pricipalul motiv pentru reorganizarea companiei este intarzierea implementarii proiectelor de infrastructura finantate din fonduri europene.

Premierul Dacian Ciolos a mentionat, in luna iulie, ca situatia de la CNADNR este principala cauza a schimbarii fostului ministru al Transporturilor. Prim-ministrul a amintit ca intarzierea reformei in companie a dus si la intarzieri in executia unor lucrari de infrastructura, cum ar fi tronsonul de autostrada Lugoj-Deva.

CNADNR, o companie-mamut, cu bugete de miliarde de lei in fiecare an, este in vizorul procurorilor anticoruptie si a corpului de control al premierului, din cauza mai multor suspiciuni legate de nereguli.